Herkenbaar? De waan van de dag, hoge werkdruk en naderende deadlines. Hierdoor niet goed tot rust kunnen komen, een slechtere concentratie en een opgejaagd gevoel? Dit alles ten koste van het werkplezier en de productiviteit gaat? Vorige week donderdag stond de kennisbijeenkomst van Grip op finance in het teken van ‘mindful werken’. Voor sommigen een eerste kennismaking met mindfulness, voor anderen een welkome opfrisser.

Overload aan informatie

Remy van Gelder, trainer en coach bij Praesence, gaf ons de nieuwste ‘brein-inzichten’ op het gebied van mentale veerkracht. Uit onderzoek blijkt dat 46,9% van de tijd onze aandacht is afgeleid. Bijna de helft van de tijd zijn we niet echt aanwezig bij wat we doen en werken we op de automatische piloot. Onze aandacht dwaalt af door de overload aan informatie, prikkels en indrukken. De hoeveelheid informatie is in de loop der jaren mede onder invloed van social media enorm toegenomen. De hoeveelheid informatie die we 70 jaar geleden in een jaar op ons af zagen komen, krijgen we nu dagelijks te verwerken.

Multitasken en switchen

Als reactie op deze overload aan informatie zijn we gaan multitasken, we switchen de hele dag met onze aandacht van het een naar het ander. Dit kost veel energie, leidt tot het maken van fouten en het nemen van minder goede beslissingen. En het veroorzaakt stress! Daarnaast blijkt uit onderzoek dat multitasken ons minder creatief en productief maakt. Ondanks dat we vaak denken dat vrouwen beter kunnen multitasken dan mannen, geldt voor ieder mens dat we met bewuste aandacht maar één ding tegelijk kunnen.

Moeilijk woord: neuroplasticiteit

Gelukkig is er ook positief nieuws! Tot op hoge leeftijd zijn wij mensen namelijk in staat nieuwe verbindingen tussen hersencellen aan te maken. Veel neurologisch onderzoek van de afgelopen jaren heeft aangetoond dat het brein zich gedurende de levensduur ontwikkelt en aanpast. Dit noemen we ‘neuroplasticiteit’. ‘Je bent nooit te oud om te leren’ krijgt hierdoor een extra dimensie!

Waar stress het brein beschadigt, kan mindfulness hersenen versterken

Mindfulness is het trainen en managen van je aandacht. Eigenlijk het trainen van de aandachtspier. Dat kan al door dagelijks 10 minuten te oefenen op concentratie en focus. Tijdens de kennisbijeenkomst hebben we hiermee geoefend door 10 minuten de ogen te sluiten, bewust te zijn van ons lichaam en ademhaling. Vervolgens bij iedere ademhaling in stilte te tellen, van 1 tot 10 ademhalingen en weer terug. Dat bleek voor veel van de deelnemers best lastig te zijn. Na 3x met aandacht te tellen tot 10 dwaalde de aandacht af en waren de 10 minuten nog lang niet voorbij. Er kwamen gedachten op naar een glas wijn, een irritante meeuw, auto’s buiten en wat zou de stand bij de WK-wedstrijd Argentinië – Kroatië zijn. Maar oefening baart kunst zo verzekerde Remy ons. Keer proberen? Bekijk de video:

Andere inzichten

Spanning bouwt zich gedurende de dag op. Met een micro-pauze (ook wel inchecken of adempauze genoemd) kan je ieder uur de automatische piloot even uitschakelen en je lichaam resetten. Dit kan door 45 seconde lang je ogen te sluiten en bewust 5 keer adem te halen. Gezamenlijk kwamen we nog tot een aantal andere ideeën om mindful aanwezig te zijn op het werk. Door ruimte te maken voor lummelen (zie onze blog met 4 tips voor Persoonlijke Productiviteit), pop-ups op je computer uit te zetten en het collectieve vraaguurtje in te stellen. Dit voorkomt dat je niet steeds tussendoor wordt gestoord. ’s Morgens zijn we het meest creatief en productief en een powernap van 10 minuten voor 3 uur ’s middags doet wonderen. En bij Grip hebben we de lunchloop geïntroduceerd. Loop je een keer mee?