4 praktische tips van business controller Xander

Business controller zijn is het leukste wat er is. Het is een uitdagende functie, waarin je continu de verwachtingen van de verschillende interne stakeholders managet.

Zelf heb ik deze functie bij zeer uiteenlopende organisaties bekleed. Ik heb regelmatig mijn vingers gebrand aan zaken die ik achteraf beter anders aan had kunnen pakken. Wat ik hiervan geleerd heb is dat het vak van de business controller valt of staat op het menselijke perspectief.

Tip 1: een gezonde dosis wantrouwen

Je wordt als business controller getraind om een gezond wantrouwen te hebben; een ethisch rechte rug. Dat is ook nodig. Want als je met een manager om tafel zit die een bonus kan verdienen, dan moet je erop bedacht zijn dat er perverse prikkels meespelen. Het is dan mijn taak om realistisch en kritisch naar de vraag te kijken om de langetermijndoelstellingen te bewaken.

Tip 2: ga op pad!

Het is naar mijn mening onmogelijk om je werk enkel van achter je computer te doen. Ondanks dat dit juist de plek is waar veel financials zich thuis voelen. Ze pakken liever de telefoon, om de behoefte van een stakeholder te onderzoeken, dan de auto. Dat is erg jammer, want je bereikt de beste resultaten als je face-to-face met de stakeholders in gesprek gaat.

Ik kom bij veel internationale en gedecentraliseerde organisaties. Hier is niet alleen de afstand tussen de afdelingen groot, ook de collega’s zijn geografisch ver van elkaar verwijderd. Dan merk je pas echt dat je niet hetzelfde resultaat bereikt als je enkel via de mail of telefonisch je relaties probeert te onderhouden. Pas als je op pad gaat en ze echt in de ogen kijkt, kun je hun vragen daadwerkelijk doorgronden. Als business controller hop ik dan ook van de ene naar de andere vestiging om te begrijpen, te zien en te voelen hoe het daar op de werkvloer is.

Tip 3: luisteren, samenvatten en doorgronden

Het is mijn taak om de interne stakeholders te voorzien in hun informatiebehoefte. Maar ik weet pas echt wat deze informatiebehoefte is als ik hierover met de stakeholders in gesprek ga. Zo was ik bijvoorbeeld eens bij een manager die aangaf dat hij zich afvroeg hoe hij maandelijks presteerde, in vergelijking met de beoogde jaaromzet. Eigenlijk een hele logische vraag, maar dat werd nooit in de rapportages meegenomen. Daar was ik nooit achter gekomen als ik niet even persoonlijk met hem had gesproken. Sinds die tijd toont dat bedrijf nooit meer enkel de omzet, maar wordt ook het percentage op het totaal weergegeven in de rapportages.

Tip 4: wees transparant in je keuzes

Je kunt helaas niet altijd iedereen tevreden stellen. Hoe ik daarmee omga? Ik probeer altijd zo transparant mogelijk te zijn. Zo creëer ik wederzijds begrip en behoud ik mijn geloofwaardigheid.

Elke business controller heeft natuurlijk zijn eigen manier van werken. Deze aanpak werkt voor mij. Wil je meer weten over mijn werk als business controller of wil je eens praten over Controller als businesspartner? Dan kun je me bereiken via of 088-5555100.