Hidde de Vries, eigenaar en trainer bij The Recharge Company en columnist bij RTLZ, was deze avond onze spreker. Hij vertelde ons in de webinar op speelse en energieke wijze over de werking van ons brein, en de functie en uitwerking van stress. Hij begon zijn verhaal over de prikkels van deze tijd, met name door de smartphones. We krijgen het steeds drukker, maar wat houdt dit voor ons lichaam in? Waar moeten wij op letten en hoe kunnen wij dit positief beïnvloeden?

The Monkey and the Professor

90-95% van ons handelen is onbewust en 10-5% doen wij bewust. Ons brein is ook zo ingedeeld. Hidde beschreef deze twee onderdelen als de “Monkeybrain” en de “Professor”. De Monkeybrain is het onbewuste deel, automatische piloot, die vooral veel prikkels en informatie filtert. De Professor zorgt ervoor dat je dingen kunt leren, relaties kunt leggen, etc. Onze hersens zijn 2% van ons lichaamsgewicht, maar verbruiken wel 20% van onze energie. Het lichaam wil naar op de automatische piloot, om dus niet na te hoeven denken en energie te besparen, het schakelt dus over op de Monkeybrain.

Een aantal kenmerken van de Monkeybrain zijn; dit deel heeft minder lerend vermogen, het onthoud minder, het overschat tijdsduur en tijdsdruk op korte termijn en het onderschat de tijdsduur en tijdsdruk op lange termijn. De demo met de VR-bril liet ons zien hoe de Monkeybrain ons makkelijk kan beïnvloeden en soms zelfs voor de gek houdt. Kortom, als je efficiënt wilt zijn, is het is goed dat de Professor in sommige gevallen meer de overhand heeft. ?

Flow

Onderzoek toont aan dat als iemand focust op een bepaalde activiteit, dat die gemiddeld na ongeveer 15 á 25 minuten in een ‘flow’ komt. In deze staat van flow presteert iemand beter, is er weinig weerstand en is er ontspanning. Er komt dan extra energie vrij. Daarnaast is in deze staat het stemmetje uitgeschakeld, dat steeds maar zegt dat je het niet kan waardoor je weer onzeker kan worden. De optimale duur van flow blijkt uit onderzoek rond de 50 minuten tot maximaal 90 minuten te liggen.

Volgens Hidde is het aan te leren om sneller in deze flow te komen. Hij heeft ons drie stappen uitgelegd. Je zal hierdoor sneller en vaker in die flow komen, waardoor je makkelijker om kunt gaan met complexe activiteiten. Het is daarbij belangrijk om rekening te houden met de tijd. Enerzijds is het verstandig dit te plannen op momenten dat er veel energie en aandacht is, dit is voor de meeste mensen in de ochtend. Anderzijds is het handig om een alarm te zetten, want als je er eenmaal in zit, vergeet je alles om je heen en dus ook eventuele belangrijke afspraken!

Recharge

Het kost enorm veel energie om in de flow te komen. Helaas komt na verloop van tijd de Monkeybrain om de hoek kijken om energie te besparen. Die laat dan prikkels door om aandacht te besteden aan activiteiten met minder prioriteit. Een ander gevolg is dat je minder creatief wordt. Je zal daarbij merken dat wanneer je spanning ervaart, je snel omschakelt in de irritatie zone, waardoor je sneller negatief bent en fouten maakt.

Dit wordt duidelijk aan de hand van de ‘Energy cycle’. Deze cyclus is onderverdeeld in vier zones, namelijk de prestatie zone, de irritatie zone, de burn-out zone en de recharge zone. Om zo energiek mogelijk te blijven gedurende een dag wil je steeds eindigen in de Recharge zone. Deze zone zorgt er voor dat je weer meer energie krijgt om dingen te doen. Dit heb je nodig om weer in een flow te komen.

Rechargen doe je door het plannen van leuke activiteiten op de korte- of lange termijn. Denk hierbij aan wandelen of fietsen in je pauzes, sportieve activiteiten, leuke activiteiten met vrienden of een vakantie met je gezin of vrienden. Belangrijk hierin is dat je brein even niet hoeft te werken (een krant lezen of je Whatsapp doornemen is ook ‘werk’ voor het brein).

Mindset is cruciaal

Tot slot gaf Hidde aan dat er steeds meer onderzoeken aantonen dat de mindset over stress bepalend is hoe je ermee om kunt gaan. Uit onderzoek van de Wisconsin universiteit is gebleken dat mensen die stress als positief ervaren, gemiddeld langer leven. Stanford universiteit heeft aangetoond dat studenten die stress als positief beleefden, significant hogere resultaten behaalden dan studenten die stress als negatief beleefden.

De webinar eindigde met een hele positieve conclusie: met de juiste mindset kan stress onze veerkracht verhogen!

Geschreven door Ramouni Korkmaz