Dinsdag 12 februari was de eerste kennisbijeenkomst van het jaar, en voor mij de allereerste in dienst bij Grip op finance. Het onderwerp voor deze sessie was Gamification (Gamificatie) en onze host was Bart Hufen, een expert op dit gebied.
Gamificatie houdt in dat speltechnieken en -elementen gebruikt worden in een omgeving zonder spelcontext. Het doel hiervan is om mensen te motiveren die eentonige, te makkelijke of vervelende taken moeten uitvoeren. De hoofdvraag die we tijdens deze kennissessie wilden onderzoeken was: ‘hoe kun je spelmechanieken inzetten om werk leuker en effectiever te maken?’.

Donkey Kong

Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden heeft Bart ons eerst uitgelegd hoe spelmechanieken in games werken. Dit presenteerde hij door middel van de gameklassieker ‘Mario vs Donkey Kong’.

  1. Het doel binnen dit spel is om de prinses te redden van de grote boze aap, en door te gaan naar het volgende level.
  2. Daarvoor dienen een aantal obstakels (rollende vaten, trappetjes, kabel) te worden overwonnen,
  3. De beloning voor al je geleverde inspanningen; kusjes van de prinses, extra levens, een level up en scores op tijd en punten
  4. worden middels directe feedback op je geleverde prestaties gedeeld

Op de werkvloer heb je wellicht een ander doel, maar het principe blijft hetzelfde. Met name bij saaie en repetitieve taken (inboeken van facturen, of het leren van nieuwe BTW vereisten) kan het daarom helpen om bepaalde spelelementen toe te voegen. Dit kan door bepaalde scores o.b.v. gewenst gedrag te definiëren (bijv. punten toekennen of tijd meten) en die voor alle ‘spelers’ te monitoren (bijv. door een scorebord), zodat er een onderlinge competitie ontstaat die de werkvreugde verhoogd. Belangrijk is om erachter te komen welke beloning het beste werkt voor je doelgroep.

Texas Hold’em

Nadat Bart had uitgelegd hoe spelmechanieken in games werken, hebben we zelf een spel gespeeld, namelijk het door Bart ontwikkelde spel T.A.L.E.N.T Hold’em. We werden opgesplitst in groepjes van vijf personen en iedereen had vijf willekeurige talentkaarten in zijn of haar handen. Het doel was dat iedereen vijf talentkaarten in handen kreeg die bij zijn of haar persoonlijkheid passen. Elke ronde moest je één kaart rapen en één kaart wegdoen. Zo ontdek je op een leuke manier hoe andere mensen over jou denken. Een goed voorbeeld hoe je met een game een bepaald gedrag stimuleert, namelijk dat collega’s elkaar beter leren kennen. Dit kan het dagelijkse werk leuker en effectiever maken.

Gamestorm

Tijdens het laatste onderdeel van de avond hebben we kort de principes van een gamestorm toegepast op een casus uit de groep, namelijk ‘het omgaan met medewerkers die geen zin hebben in verandering en het liefst maar doen en laten wat ze zelf willen’. Vaak wordt door zulke medewerkers gezegd: ‘zo doen we het al jaren’ of ‘het levert toch niks op’. In zo’n geval is het ook een idee om een vorm gamificatie toe te passen. In een game is het ook niet mogelijk om constant hetzelfde te blijven doen; verandering is juist nodig om naar het volgende level te gaan.

Tijdens een gamestormsessie is het mogelijk om samen met zo’n werknemer te praten over de negatieve (financiële) gevolgen van zijn of haar stagnerende houding. Nog belangrijker is om te gamestormen over de oplossingen daarvan. Op die manier wordt aan alle kanten duidelijk welke verwachtingen er zijn en dit kan leiden tot een leukere en effectievere manier van werken.

 

Eindscore

Mijn eerste kennisbijeenkomst was een succes. Ik heb op een interactieve en speelse manier kennisgemaakt met gamificatie. Aan het eind van de presentatie hebben we nog kunnen nagenieten van de lekkere hapjes en drankjes. Voor mij persoonlijk een leuke manier om mijn nieuwe collega’s bij Grip te ontmoeten en mijn kennis wat uit te breiden. Op naar het volgende level (kennisbijeenkomst)!

Geschreven door: Quint Kersten