Verander omdat er geen noodzaak is; wacht niet tot u tot verandering wordt gedwongen

Winst is als een goed pak sneeuw in de tuin. De tuin oogt prachtig met die witte donzige laag. Het straalt eenheid uit en bedekt losliggende stenen, vergane wortels en rondslingerend tuingereedschap.

Het vak van de controller lijkt een stuk makkelijker als er gedurende langere tijd maandelijks goede resultaten worden gerapporteerd. De resultaten wekken vertrouwen dat het goed gaat en de hoeveelheid vragen vanuit de directie neemt af. Als er winst gemaakt wordt, lopen de dingen goed, toch? Grotendeels zal dit het geval zijn, maar dit is ook het perfecte moment om de onderliggende zaken aan te pakken: processen onder de loep te nemen en efficiencyslagen maken. Als er weinig prangende vragen zijn, is er ook de tijd om dit te doen.

Als de bomen tot in de hemel rijzen, zijn organisaties nauwelijks bezig met efficiencyslagen, wat vreemd is om een aantal redenen:

1. De noodzaak

Waarom, als zaken efficiënter of effectiever kunnen, zou dat niet gedaan worden?
Stel uzelf het volgende voor: er ligt een biljet van tien euro op straat. Er kunnen twee verschillende personen langslopen: iemand die € 2.000 per maand verdient, of iemand die € 8.000 per maand verdient. Zal de persoon met het hoge inkomen het briefje minder snel oppakken dan de persoon met het lagere inkomen? Waarschijnlijk niet, de inspanning van het oprapen is minimaal ten opzichte van de opbrengst; bijna gratis geld. Toch zie je binnen organisaties regelmatig een andere dynamiek, waarbij aanpassingen die een minimale inspanning vereisen en direct resultaat opleveren toch niet worden gedaan, omdat men de noodzaak niet voelt. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de afstand tot het resultaat; voor de meeste individuele medewerkers maakt het niet uit dat de organisatie een tientje opraapt.

2. De algehele sfeer is veel beter om veranderingen door te voeren

Bij goede resultaten is de motivatie om het nog beter te doen groter. Medewerkers kunnen trots zijn op hoe goed het gaat met hun organisatie, wat zich hopelijk ook indirect terugvertaalt naar hoe goed het gaat met de medewerkers.

3. Er is meer ruimte op de (control)-afdeling om veranderingen te onderzoeken en te begeleiden

Aan de commerciële kant kan het in hoogtijdagen vanzelfsprekend drukker zijn, maar op de finance afdelingen, waar processen veelal in batches worden afgehandeld, neemt de workload meestal niet navenant toe. Zoals eerder aangegeven neemt de mate van verzoeken en vragen op deze afdelingen meestal wat af als de resultaten goed zijn.

Controllers, pak uw verantwoordelijkheid!

U heeft het vaak gehad over het verschuiven van de control-activiteiten naar de adviesfunctie; naar meer opereren als business partner. Maar die discussies kwamen altijd op als u een berg minder interessante klusjes op uw bureau had, gedreven door lastige economische situaties. Dit is het moment! De maandafsluitingen gaan vlekkeloos, de directie is blij, er zijn vrijwel geen lastige vragen, en nog beter: er hoeven geen grootschalige reorganisaties doorgerekend. Het beste moment om op zoek te gaan naar de hark onder de sneeuw. Om de business in te gaan en uw oor te luister te leggen waar ze écht naar op zoek zijn of wat ze kan helpen. Zoek naar de échte business drivers; afgezien van dat de economie op volle toeren draait, wat bepaalt nu de resultaten van deze organisatie? Een stap dieper kijken dan de KPI’s kan enorm helpen om het inzicht in de dynamiek te vergroten.

Dus wacht niet met organisatieveranderingen tot er een noodzaak voor ontstaat. Wilt u informatie over hoe u dat het beste kunt aanpakken? Neemt u gerust vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.