Als onderdeel van het verbetertraject dat Grip begeleidt, mochten we in mei en juni de finance-afdeling van ASICS trainen in Lean. Een interactieve training waarbij we ingaan op het optimaliseren van processen. De training geeft altijd energie en nieuwe inzichten, zowel aan de kandidaten als aan ons!

ASICS Finance heeft als doel om de basisprocessen efficiënter te laten verlopen. Zo komt er meer tijd beschikbaar om activiteiten die toegevoegde waarde bieden voor de interne klanten op te kunnen pakken.

Lean- training bij ASICSProcessen nabootsen met simulatie

De training draait om het ervaren van de Lean principes en tools. Daarom startten we meteen met het klant simulatiespel waarin een administratief proces wordt nagebootst. De structuur van de Lean simulatie verloopt via Plan-Do-Check-Act, oftewel de Deming circle. In drie rondes oefenen we: doen, meten & evalueren en verbeteren. Tussen de rondes door geven we blokken theorie om Lean basisprincipes als klantwaarde, waardestroom, flow, pull en perfectie toe te lichten. Zo passen we de theorie meteen toe in de praktijk.

Meten is weten

Waarom meten? Meten is weten, gissen is missen! Als we niet meten, weten we ook niet of en op welk vlak we verbeteren of niet. Bijkomend voordeel van het inzichtelijk maken van de resultaten is dat het ook het competitieve in de mens naar boven brengt en er hard gestreden wordt voor de winst.

Structuur en efficiëntie

In de middag lag de focus op Value Stream Analysis en Kaizen. Wanneer we weten wat de klantwaarde is, gaan we kijken naar het proces (de waardestroom) die deze klantwaarde moet leveren.

Value Stream Analysis

Bij een Value Stream Analysis zet je de spotlight op een proces om te zien wat er niet efficiënt loopt. Wanneer we dat proces in kaart brengen en naar de totale doorlooptijd van dat proces kijken, dan zien we dat gemiddeld:

  • 75% verspilling is;
  • 20% geen waarde toevoegt;
  • slechts 5% waarde toevoegt.

Aan de hand van een administratieve casus leerden we wat de voordelen zijn van het samen een proces in kaart brengen.

Kaizen

Kaizen is een techniek waarin je problemen gestructureerd en structureel oplost. In de praktijk zien we dat we vaak te snel naar oplossingen gaan, zonder het probleem goed te begrijpen en te analyseren. Door het probleem niet goed te begrijpen en te analyseren kiezen we dan niet de juiste oplossingen, de Foplossingen. Neem de tijd voor een gedegen analyse van het probleem, dit betaalt zich altijd terug in het uiteindelijke resultaat.

Lean-training ASICS

Dus, wat gaan we morgen anders doen?

De kandidaten zetten hun inzichten meteen om in concrete goede voornemens:

  • Denken voor doen.
  • Geen veronderstellingen maken.
  • Visualiseren.
  • Overdetaillering voorkomen.
  • Getting things right the first time.
  • Verspillingen in kaart brengen.
  • Analyseren en meten in plaats van brandjes blussen.

Feedback van enkele deelnemers

De training zette de deelnemers aan het denken:

“Interactieve training met continue flow, het werd geen enkel moment saai.”
“Het zet me op een positieve manier aan het denken hoe ik mijn werk beter kan structuren.”
“Stimulatie tot denken. Leuk om theorie meteen in de praktijk te brengen.”
“Jullie maken complexe zaken makkelijk.”
“Goed om de Waardestroom analyse te zien als tool waarbij je alle acties in een overzicht ziet, kunt analyseren en een gesprek voert met factbased informatie.”

Zin om een Lean in Finance-training bij ons te volgen?

Wij geven u graag inzicht in hoe u uw processen zo efficiënt en effectief mogelijk in kunt richten. Neem voor meer informatie contact met ons op!