Geef een Lean training aan 80 medewerkers van 3 verschillende afdelingen met als thema “samenwerking”; dat is de opdracht die ons werd meegegeven.

Een flinke klus dus. De eerste stap die wij als Grip team namen was een goede en gedegen voorbereiding neer te zetten: materialen, inhoud, oefenen, rollen en verantwoordelijkheden in de training etc.

De dag zelf begon met een introductie gevolgd door een zeer succesvolle Energizer (wat niet mee viel met 80 personen!).

Daarna werd meteen begonnen met het klant simulatiespel waarin een administratief proces wordt nagebootst. Dit spel bestaat uit drie rondes inclusief een evaluatie, scorebord en verbeteringsronde.

De groep werd in zes teams gesplitst en de onderlinge strijd om resultaten en verbetering was vanaf het begin mooi zichtbaar.

Tussen de rondes door werden er blokken theorie gegeven om Lean basis principes als klantwaarde, waarde stroom, verspillingen etc. toe te lichten. Lering uit de Lean theorie kon ook meteen worden toegepast in de verbeterrondes.

Alle deelnemers hebben kunnen meemaken wat procesmatig denken en verbeteren is. Daarnaast voelen wat het belang is van samenwerken, plezier maken en toegevoegde waarde leveren.

De dag eindigde met een leuke borrel waarbij er erkenning was voor het team dat de beste proces verbeteringen (en ook niet toevallig waar de meeste energie vrijkwam) toepaste. Dit was ook duidelijk zichtbaar in de resultaten scorebord.

Theorie

Theorie

Processimulatie

Processimulatie

Energizer

Energizer

Verbeteringskampioenen

Verbeteringskampioenen